Blog

Blog

Hup in de benen!

Bron: Redactie Deventer 28-11-2017
Deze foto is natuurlijk bedoeld als grap. Maar het onderwerp is daardoor niet minder belangrijk. In de week van 2 oktober werd de valpreventieweek gehouden. Een week specifiek gericht op het voorkomen van struikelen en vallen bij ouderen. Hiervoor is door veiligheid.nl, Buurtzorg & kbo-pcob een flyer uitgebracht met 7 tips, die wij graag met jullie delen. Voetsie - Voor sterke voeten en balans ga je tijdens het aankleden op je tenen staan 5 keer. Poets-Toets - Voor sterke benen en balans pak je tijdens het tandenpoetsen de wastafel beet en zet je de voeten bij elkaar. Daarna laat je de wastafel los en ga je 10 seconden staand poetsen. Koffiepakken - Voor de balans strek je tijdens de koffietijd 5x je arm uit en rijk je naar voren. Dit kan 5x met zowel de linker- als rechterarm. Daarna natuurlijk tijd voor uw koffie! Belspel - Voor soepele voeten en balans buigt u uw tenen tijdens het bellen krachtig en daarna ontspant u ze weer. Dit doet u 5 keer. Thuissporter - Voor sterke benen en een sterke buik strek je jouw linker- en rechterbeen 10 keer 10 seconden tijdens het zitten. Gaanrecht - Voor de balans houd je het aanrecht vasts terwijl je gaat lopen als een koorddanser dus voetje voor voetje. Op deze manier ga je 3x heen en weer. Plaatsmaker - Voor sterke benen gebruik je tijdens het opstaan uit een stoel of bank geen handen. Dit doe je 5x achter elkaar en 3x per dag. Zoals je waarschijnlijk merkt zijn al deze tips verwerkt in je dagelijks leven, waardoor ze geen extra tijd kosten. Zo voorkom je dat je snel struikelt of valt. Heb je zelf nog tips die je graag met anderen deelt? Deel ze op jouw buurtwebsite of met ons via info@mijnbuurtwelzijn.nl.

Delen